Łukasz Dziedzic (ur. 1977) – artysta audiowizualny, muzyk, malarz, projektant i kurator sztuki. Tworzy filmy wideo, instalacje, projekty muzyczne, jest kuratorem wielu wystaw. Po latach, wraca do zarzuconego medium malarstwa, odnajdując w tej tradycyjnej technice możliwość przepracowywania drażniących i niewygodnych tematów.

Nowo powstające cykle konfrontują się jednoznacznie z tradycją malarstwa oraz rewizją postkolonialnej historii. Projekt ten, w dużej mierze opiera się na antropologii obrazu oraz analizie fotografii i filmów. Bazuje na wizji “obcego” świata jaką proponowali kolonizatorzy, podróżnicy i antropolodzy. Projekty obrazów powstają w wyniku zbierania skrawków informacji i zdjęć w internecie, będących fragmentami rozproszonej wiedzy. Często są to elementy historii opowiadające o kolonialnych ambicjach narodu polskiego, jak wyprawa do Kamerunu czy planowany podbój Madagaskaru.

„(…) W duchu współczesnej refleksji postkolonialnej Łukasz Dziedzic tropi moralne luki kontaktów polsko-afrykańskich. Na warsztat malarski bierze archiwalne ślady i wizualne stereotypy przedstawiania kolonialnego interioru. Niepokojący zestaw obrazów prezentuje potencjał zagłady, która mimo gorliwości Ligi Morskiej i Kolonialnej, odbyła się bez udziału II Rzeczypospolitej. Jednak w strukturę każdego projektu kolonialnego wpisany był rasizm i biała supremacja, które wymagają uważnej analizy. Dziś inaczej ocenimy „blackface” w wykonaniu polskiego żołnierza, prezentującego umundurowanie dla wojsk kolonialnych podczas defilady Ligi Morskiej i Kolonialnej w Toruniu (1939). Rewizji wymagają również takie postaci jak Stefan Szolc-Rogoziński i jego ekspedycje do Kamerunu, a także Bronisław Malinowski, którego antropologiczna spuścizna okazała się nieobiektywna i naznaczona dyskryminacją. Wystawa, uzupełniona o materiały archiwalne, wpisuje się w dynamiczny proces dekolonizacji, dotyczący nie tylko języka, kolekcji muzealnych, literatury, nauki i historii, ale też świadomości społecznej. Druga perspektywa, mniej teoretyczna i bardziej uniwersalna, opiera się na obserwacji globalnych tendencji nasilania się postaw rasistowskich i ksenofobicznych. Szkodliwe uprzedzenia i mity powracają ze śmietnika historii, aktualizując aparat kolonialny, który uprzedmiotawia lub animizuje wybrane grupy. Współczesne formy represji są jednak dużo bardziej subtelne, psychologicznie wyrafinowane i zwykle niejawne. Określić je można mianem nanorasizmu, „który stał się kulturą i powietrzem, w swojej banalności i zdolności przenikania przez wszystkie pory i żyły społecznego organizmu, w czasach powszechnego ogłupienia, mechanicznego odmóżdżenia i otumanienia mas” (A. Mbembe, 2018). „Ad maiorem Poloniae gloriam” to wake up call dla białej części populacji – jesteśmy i zawsze byliśmy uprzywilejowani, a rasizm to nasza odpowiedzialność.
Paweł Wątroba – fragment tekst towarzyszącego wystawie Ad maiorem Poloniae gloriam

WYBRANE WYSTAWY / SELECTED EXHIBITIONS 

2021

09.06 – 21.08 – solo – Mad Masters, City Contemporary Art Gallery 12, Cieszyn , Poland
29.07 – 27.08 – group – Guilty PleasureRondo Sztuki Gallery, Katowice,  Poland
artists: Justyna Baśnik – Andrzejewska, Barbara Gryka, Karolina Jabłońska, Karolina Konopka, Magdalena Lazar, Daria Malicka, Ania Witkowska, Irmina Rusicka, Barbara Żłobińska, Bezimienny, Bartek Buczek, Łukasz Dziedzic, Wilhelm Sasnal, Tomasz Kręcicki, Wojciech Kucharczyk, Mariusz Maślanka, Przemysław Piniak, Cyryl Polaczek,, Adam Witkowski, Kacper Wiatrak, Zgonowicz (Odra Studio)
28.08 – 15.10 – solo – Ad maiorem Poloniae gloriam, Kronika Gallery, Bytom, Poland

2018

  • Szczurołap, wystawa zbiorowa, artyści: Kuba Bąkowski, Przemysław Branas, Dorota Chilińska, Tomasz Domański, Marcin Dudek, Łukasz Dziedzic, Douglas Gordon, Elżbieta Jabłońska, Tobiasz Jędrak, Irena Kalicka, Piotr Kmita, Szymon Kobylarz, Jerzy Kosałka, Marta Kotwica, Urszula Kozak, Kasper Lecnim, Liliana Lewicka, Katarzyna Malejka, Jacek Malinowski, Angelika Markul, Gustav Metzger, Richard Mosse, Tymon Nogalski, Piotr Pawlenski, Liliana Piskorska, Aleka Polis, Irmina Rusicka, Jacek Rydecki, Justyna Scheuring, Roman Stańczak, Łukasz Surowiec, Tytus Szabelski, Mariusz Tarkawian, Jerzy Truszkowski, Zbyszko Trzeciakowski, Rafał Wilk, Natalia Wiśniewska, Andrzej Wróblewski, Jerzy “Jurry” Zieliński, Artur Żmijewski, Kurator: Piotr Lisowski, Muzeum Współczesne Wrocław
  • Ratcatcher live, audioperformance – wernisaż wystawy Szczurołap, Muzeum Współczesne Wrocław

2017
– No problem, wystawa, Galeria Potencja,Kraków

  • Linia i chaos – kompozycje przestrzenne świata, wystawa zbiorowa, artyści: Władysław Strzemiński, Julian Przyboś, Klaudiusz Jędrusik, Urszula Broll, Zdzisław Stanek, Zygfryd Dudzik, Krystian Burda, Ludwik Poniewiera, Zenon Moskwa, Andrzej Szewczyk, Marek Chlanda, Jerzy Wroński, Krystyna Pasterczyk, Piotr Lutyński, Krzysztof Morcinek, Marek Kuś, Sławomir Brzoska, Michał Smandek, Joanna Rzepka-Dziedzic, Łukasz Dziedzic & Wojtek Kucharczyk, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice
  • 1-15-40 Urodziny Galerii Szara, koncert, Spodek (plener), Katowice
  • XXVI Festiwal Ars Cameralis – wernisaż wystawy Rafał Milach “Odmowa” – Void

audioperformance, Galeria Szara, Katowice

  • Festiwal Dźwięki Piastowskiej 1, John Lake, koncert, Pracownia Piastowska 1, Katowice
  • John Lake, Iron Noir, koncert, Kabinet Muz, Brno, Czechy
  • Iron Noir – Industriada 2017, performance audiowizualny, Szyb Prezydent, Sztygarka. Chorzów
  • Działanie – Posłódź mi (Joanna Rzepka-Dziedzic i Łukasz Dziedzic), Festiwal Sztuki Współczesnej Arteria 7, Częstochowa
  • John Lake + Siksa, koncert, Festiwal Sztuki Współczesnej Arteria 7, Częstochowa
  • L’tronica Festival, John Lake, koncert, Łódź
  • BAZAR 1st B-DAY RAVE, John Lake, koncert, Klub Centrum, Katowice

2016

  • ElektroKlub 2016, Iron Noir, koncert, MCK, Katowice
  • Modyfikacja: John Lake, koncert, Project Lab, Poznań
  • Przenikanie, wystawa zbiorowa, Artyści: Agnieszka Antkowiak, Piotr Drewko, Monika Drożyńska, Łukasz Dziedzic, Kasia Kmita, Kamila Kobierzyńska, Daniel Koniusz, Tomasz Koszewnik, Monika Kotecka i Karolina Poryzała (Kurkotkollektiv), Eugeniusz Minciel, Joanna Rzepka-Dziedzic, Rafał Wilk, Urszula Wilk, Natalia Wiśniewska. Kuratorka: Agnieszka Chodysz-Foryś, MWW Muzeum Współczesne Wrocław
  • Czarne Jezioro, audioperformance, MWW Muzeum Współczesne Wrocław
  • Sanatorium Melancholia, audioperformance, Oborniki Śląskie
  • Rave na Wschodniej, audioperformance, Galeria Wschodnia, Łódź
  • Trip To Carcosa – John Lake, koncert, Galeria Kronika, Bytom
  • Soundrive Festival 2016, John Lake, koncert, Gdańsk
  • Festiwal Sacrum Profanum 2016, koncert, Kraków

2015

  • To, co jest, i to, co nam się wydaje, że jest, Galeria Szara, Cieszyn
  • Sonic Phenomena, John Lake, Lutto Lento, koncert, Centrum Kultury, Lublin
  • Dyskoteka sąsiedzka na Łazarzu, John Lake / The Amators (z Agnieszka Obszańska),

koncert, Malta Festival, Poznań

  • koncert Johna Lake’a w ramach projektu Rezerwat, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice
  • Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2015, koncert, Katowice
  • Ostatni Koncert w Cieszynie, koncert, Świetlica Krytyki Politycznej “Na Granicy”, CieszynJOHN LAKE, koncert, Kulturhauz, Toruń
  • Wrzeszcz ART 5, John Lake, koncert, Nowa Kolonia, Gdańsk
  • I love 69 popgejů + Píča z hoven + John Lake, koncert, Kabinet Muz, Brno, Czechy
  • John Lake, koncert, Plan B Hardcore Café, Ostrava, Czechy
  • MENU LABoratory, John Lake, koncert, Hradec Kralove, Czechy
  • Art Meetings Festival, koncert, Mezzanine, Kijów, Ukraina
  • Lugozi, koncert, KATO, Katowice

2014

  • Workers Of The Artworld Unite, Centrum Promocji Młodych, Częstochowa
  • Workers Of The Artworld Unite, Galeria Szara, Cieszyn
  • John Lake, koncert, Klubokawiarnia Towarzyska, Warszawa
  • EXTERRITORY: Sebastian Pypłacz / John Lake, koncert, Galeria Szara, Cieszyn
  • John Lake, koncert w Studenckim Radiu Żak Politechniki Łódzkiej, Łódź
  • Reaktor Katowice, John Lake, koncert, Strefa Centralna, KMO, Katowice

2013

  • Workers Of The Artworld Unite, kurator: Stanisław Ruksza, współpraca: Agata Cukierska, miejsce: CSW KRONIKA w Bytomiu
  • SALT – Supermarket Art Fair, Sztokholm, Szwecja
  • Lugozi, audioperformance, Supermarket Art Fair, Sztokholm, Szwecja
  • Iron Noir (z Wojciech Kucharczyk), koncert, Unsound Festival, Kraków
  • Iron Noir (z Wojciech Kucharczyk), koncert, Strefa Monotype, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
  • 8 Urodziny Zamku, Mik Sound Sistema, koncert, Zamek Sztuki, Cieszyn
  • Iron Noir, Lugozi, koncert, Kawiarnia Naukowa, Kraków
  • Lugozi, koncert, Pub Kalosz, Mysłowice
  • 8 Festiwal Tauron Nowa Muzyka, Mik Musik Showcase, koncerty, Katowice
  • Festiwal Teatralna Maszyna Pszczyna – Iron Noir, Lugozi, koncert, Pszczyna
  • INNE GRANIE W CHCK, Lugozi, koncert, Chorzowskie Centrum Kultury, Chorzów
  • Before Slot, Lugozi, koncert, Czeski Cieszyn, Czechy
  • Noc Kulturalna, Mik Sound Sistema, koncert, Częstochowa
  • SlotArt Festival, Lugozi, koncert, Lubiąż

2012

  • EFEKT PASAŻU, Otwarta Pracownia, Kraków,
  • EFEKT PASAŻU,-Muzeum Górnośląskie, Bytom,
  • EFEKT PASAŻU, Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Słupsk,
  • Centrum Poza Centrum, wystawa, Galeria Szara, Cieszyn
  • XXI Festiwal Ars Cameralis: MIK MUSIK SHOW JESTEŚ TYLKO TROCHĘBŁĘDZIE, koncert, Rondo Sztuki, Katowice
  • Between the Wall Festival, Lugozi, koncert, Legnica
  • Lugozi, Iron Noir, koncert, Noc Muzeów, Galeria Szara, Cieszyn
  • MikMusik Exterritory Mini Fest, koncert, Świetlica Krytyki Politycznej “Na Granicy”, Cieszyn
  • Perfo art. Day, Lugozi, koncert, Centrum Promocji Młodych, Częstochowa

2009

  • Aternatif Turistik, audioperformance, Galeria Kronika, Bytom
  • Diffussion off Zone, audioperformance, Fashion Week Poland 2009, Fabryka Ramisha,

Łódź

2008

  • Śląsk Activ 3, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach,
  • Home sweet home, Galeria Entrance, Praga, Czechy
  • Paracetamol, koncert, Karlin Studios, Praga, Czechy
  • Home sweet home, Czechy; Galeria Sanocka BWA, Sanok
  • By?em Festiwalem, Paracetamol, koncert, Centrum Reanimacji Kultury, Wrocław

2007

  • Border Crossing – Przekraczanie granic, wystawa zbiorowa, Wrexham Arts Centre & Gallery 103, Newi, Anglia,
  • Bielski Festiwal Sztuk Wizualnych, Galeria Bielska BWA
  • Międzynarodowe Biennale Supermarket Sztuki (im)mortal love, Warszawa,

2006

  • Interieur, wystawa zbiorowa, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała,
  • Interieur, wystawa zbiorowa, Galeria Miejska Arsenał, Poznań
  • Ewokacje przestrzeni, wystawa w ramach 6 Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach– Muzeum Śląskie, Kopalnia Sztuki, Katowice
  • Eksploracje rzeczywistości, wystawa w ramach Dni Polskich w Szwecji, Economicum, Uppsala Szwecja
  • Konstruowanie tożsamości, wystawa zbiorowa, Galeria Szara, Cieszyn

2005

  • Młoda Sztuka Polska w Szwecji, wystawa, koncerty, Galeria All husset, Sztokholm, Szwecja
  • Rekonstrukcja znaczeń, Galeria Rotunda, Bytom
  • Magazyn Szarej, Festiwal Era Nowe Horyzonty, Cieszyn, Galeria Szara

Łukasz Dziedzic (born 1977) – audio-visual artist, musician, painter, art designer and curator. He creates videos, installations, music projects and has curated many exhibitions. Years later, he returns to the abandoned medium of painting, finding in this traditional technique the possibility of analysing irritating and uncomfortable subjects.

„Łukasz Dziedzic traces the moral gaps in Polish-African relationships in the spirit of the contemporary postcolonial reflection. In his painting, he focuses on the archive traces and visual stereotypes in representing the colonial interior. A disturbing collection of images presents the potential for annihilation which, despite the zeal of the Maritime and Colonial League, took place without the involvement of the Second Polish Republic. However, racism and white supremacy were embedded in the fabric of every colonial project, a fact that requires careful analysis. Today, the „blackface” of a Polish soldier presenting uniforms for colonial troops during the parade of the Maritime and Colonial League in Toruń (1939) will be evaluated differently. Also in need of revision are such figures as Stefan Szolc-Rogoziński and his expeditions to Cameroon and Bronisław Malinowski, whose anthropological legacy has turned out to be biased and stained by discrimination. The exhibition, complemented by archival material, corresponds with a rapid process of decolonisation, affecting not only language, museum collections, literature, science and history, but also social consciousness. The second perspective, less theoretical and more universal, is based on the observation of global trends of increasing racist and xenophobic attitudes. Harmful prejudices and myths return from the dustbin of history, updating the colonial apparatus that objectifies or animalises selected groups. Modern forms of repression, however, are much more subtle, psychologically sophisticated and usually covert. The phenomenon can be described as nano-racism, „which has become the culture and the air, in its banality and ability to penetrate all the pores and veins of the social organism, in the times of widespread stupefaction, mechanical debraining and duping of the masses” (A. Mbembe, 2018). „Ad maiorem Poloniae gloriam” is a wake up call for the white section of the population – we are and always have been privileged, and racism is our responsibility.”

Paweł Wątroba