The “Dreams of Might” project involves creating a kind of “memory chamber” referring to colonial exhibitions from the interwar period and decorating corridors and public spaces with glorious figures. It contains paintings commemorating “Polish colonial conquests.” They refer to, among other things, domestic colonial ambitions, the expeditions of anthropologist Bronisław Malinowski, and archival materials such as newsreels: “In the Thickets of Liberia” (1936) and “Polish Pioneers on the Black Land” (1936).

The Maritime and Colonial League, operating under various names since 1918, was one of the largest social organizations, associating about a million members in 1939. The press organs of the League called for the recovery of the Polish spirit of conquest, defining colonial expansion as a cure for historical wrongs: „Only expansion will make it possible to equalize losses, eliminate contrasts, heal wounds” (S. Pawłowski, 1939). Overseas colonies were to be a miraculous remedy for the poverty of the reborn Poland, which suffered from a lack of raw materials, overpopulation of rural areas and unemployment.

Dziedzic’s painting cycle focuses on the interwar period – after Poland regained independence – when romantic ideas about the exceptionality of the Polish nation, its heroic history and the pursuit of sovereignty still had a strong influence on society. These ideas often led to a strengthening of the sense of national superiority and the belief in the exceptionality of Polish culture and tradition. This in turn stimulated dreams of creating an empire modeled on European powers by possessing overseas colonies.

_

 

Projekt “Sny o potędze” zakłada stworzenie swoistej „izby pamięci” nawiązującej do wystaw kolonialnych z czasów międzywojnia oraz dekorowania korytarzy i przestrzeni publicznych chwalebnymi postaciami. Zgromadzone są tam obrazy upamiętniające „polskie podboje kolonialne.” Odnoszą się m.in. do rodzimych ambicji kolonialnych, wypraw antropologa Bronisława Malinowskiego oraz materiałów archiwalnych, takich jak kroniki filmowe: “W gąszczach Liberii” (1936) czy “Polscy pionierzy na Czarnym Lądzie” (1936).

Liga Morska i Kolonialna, funkcjonująca pod różnymi nazwami od 1918 roku, była jedną z największych organizacji społecznych zrzeszając w 1939 roku ok. miliona członków. Na łamach organów prasowych Ligi nawoływano o odzyskanie polskiego ducha zdobywczości, określając kolonialną ekspansję lekiem na krzywdy dziejowe: „Tylko ekspansja pozwoli wyrównywać straty, niwelować kontrasty, zabliźniać rany” (S. Pawłowski, 1939). Kolonie zamorskie miały być cudownym remedium na ubóstwo odrodzonej Polski, która cierpiała na brak surowców, przeludnienie terenów wiejskich i bezrobocie.

Cykl malarski Dziedzica skupia się na 20-leciu międzywojennym — po odzyskaniu przez Polskę niepodległości — kiedy romantyczne idee o wyjątkowości polskiego narodu, jego heroicznej historii i dążeniu do suwerenności nadal mocno wpływały na społeczeństwo. Te myśli często prowadziły do umocnienia poczucia narodowej wyższości oraz przekonania o wyjątkowości polskiej kultury i tradycji. To z kolei pobudzało marzenia o stworzeniu imperium, wzorowanego na europejskich potęgach, poprzez posiadanie zamorskich kolonii.

Dreams of Might / Sny o potędze
21-25.06.2024
22. Survival Art Review
, Wrocław, PL